تعداد بازدید: 1218

توصیه به دیگران 3

شنبه 2 آذر 1392-22:47

"بهداد سلیمی" ها و هویت مازندران

این گونه نشود که مرده پرست شویم و قدر قهرمانان دلیرمان را در زمان حیات شان ندانیم. پسر افتخارآفرین قائم شهری، هویت مازندران است و جفا در حق او، بی حرمتی به فرهنگ و هویت مازندران تلقی می شود.


مازندنومه، احسان شریعت: در بحث های مربوط به هویت، معمولاً پای بزرگان و نخبگان هر قوم و فرهنگی به میان می آید.

برای مثال هویت ایرانیان تا حد زیادی به بزرگان این کشور تاریخی بستگی دارد. ایرانیان خود را با کوروش کبیر، آرش کمانگیر، حافظ و سعدی و مولوی می شناسند.

اینان شناسنامه های مردم ایران زمینند. این اشخاص حقیقی و یا شخصیت های اسطوره ای در واقع نمادهای هویت ساز ایرانیان هستند. چه، آنچه در عمق روح و جان فرهنگ ایرانی وجود دارد را عیان ساخته و به نوعی بیانگر عمیق ترین علایق هویتی هستند.

به همین خاطر همواره وجود دو دسته از نمادهای هویت ساز که در قالب اشخاص و بزرگان یک قوم و ملت به مردم معرفی می شوند، ضروری است:

اول بزرگان تاریخی که از گذشته نام و یادشان در ذهن مردمان نقش بسته و با ایشان خود را می شناسند.

دوم بزرگانی که در هر عصر به مردمان آن عصر معرفی شده و بر مجموعه بزرگان آن قوم انباشته شده و به فهرست عناصر هویت ساز می پیوندند.

هر دوی این دو دسته از افراد بزرگ برای هر قوم و ملتی نیاز است تا آن قوم و ملت ریشه ای ترین خواسته های خود را در چهره آن بزرگان بیابد.

برای مثال ملت ایران با آنکه عرب نیست اما شجاعت، مردانگی، ایثار، حق طلبی، ظلم ناپذیری، فداکاری و عدالتخواهی را در امام حسین (ع) و یارانش یافته و ایشان را به عنوان نماد هویت خویش بر گزیده است.

با این توضیح می توان دریافت هر جماعتی نگرش و دیدگاهی به جهان دارد که آن نگرش، جهان را برای آنان معنادار می کند.

در واقع اگر از دید اجتماعی به موضوع نگریسته شود، ابرمردان تاریخ بیان خواسته های بشری بوده اند. آنان نمادی آرمانی و ایده آلی از نگرش های عمیق مردمان آن قوم و ملت به جهان هستند.

مردم ایران به اشعار حافظ و سعدی عشق می ورزند، چون هر آنچه از عناصر زیبایی شناسی و معنایی در زندگی می توان یافت در شعر این بزرگان هنر وجود دارد.

به عقیده «گلدمن» گروه هاي اجتماعي جهان بيني ناخود آگاهي دارند كه فرد خاصي كه متعلق به اين گروه ها است قادر است در روندي آگاهانه در آثار خویش آن جهان را بسازد.

به زعم وی یک رفتار یا یک اثر، فقط تا آن جا بیان کنندۀ آگاهی جمعی است که ساختار بیان شده در آن، ساختار مشترک اعضای گوناگونی باشد که گروه اجتماعی را تشکیل می دهند.

از این رو شعر شاعر، دیدگاه نویسنده، رفتار قهرمان و در کل زندگی و اندیشه و رفتار هر انسان بزرگی اوج خواسته های هر قوم و ملتی است.

همانگونه که پرچم یک کشور، سرود ملی و ... به منزله ی مجموعه ای از نمادها بیان کننده ی هویت سیاسی هر ملتی است، بزرگان و ابرمردان هر قوم و ملتی بیان کننده هویت جمعی آن مردمانند.

اگر از این منظر به قهرمانان و پهلوانان مازندرانی نگاه شود مازندرانی ها از قدیم الایام به پهلوانان ایران زمین شهره بوده اند.

ورزشکاری در عمق فرهنگ مازندرانی جای گرفته، با هویت مازندرانی ها عجین است. وجود قهرمانان گوناگون مازندرانی در انواع رشته های ورزشی (به ویژه ورزش های پهلوانی همچون کشتی و وزنه برداری) موید این ادعاست.

حتی در ورزش های دیگر نیز مازندرانی ها نسبت به سایر استان ها ورزشکاران بیشتری در سطوح حرفه ای دارند.

با نگاهی ساده به اغلب بازیکنان فوتبال در لیگ برتر و لیگ های پایین تر می توان مشاهده کرد بخش زیادی از ایشان مازندرانی هستند.

حتی گاه در تیم های بزرگ و مشهوری همچون پرسپولیس، استقلال و ... در یک زمان چند بازیکن مازندرانی حضور دارند. همه این موارد حاکی از فرهنگ بسیار ریشه دار ورزشکاری در مازندرانی هاست.

آنچه در این نگاشته بدان پرداخته شد حرف ها و سخن های این روزهای فضای رسانه ای نیست. نوشته های بسیار و گزارش ها و برنامه های زیادی در این ایام از رسانه های مختلف استانی و ملی پخش می شود.

بهداد سلیمی قهرمان سنگین وزن جهان که مازندرانی ها به وی لقب جهان پهلوان را داده اند و به او می بالند، دچار مشکلات حاشیه ای با کادر فنی تیم ملی و فدراسیون وزنه برداری شده است.

ماجرا هر چه بوده و هست در اصل قضیه خدشه ای وارد نمی شود. بهداد سلیمی افتخار مازندران اهورایی است و از نسل یلان دلیرمرد مازندرانی.

بخش بزرگی از هویت مازندرانی فرهنگ پهلوانی است که در روح و جان تک تک مردمان این جلگه ی سبز وجود دارد.

مسلماً بهداد سلیمی و بهداد سلیمی ها، مردان غرورآفرین و نماد فرهنگ مازندرانی اند. ما مازندرانی ها با این پهلوانان به هویت خویش می بالیم و در مقابل دیگران سر راست می کنیم.

این گونه نشود که مرده پرست شویم و قدر قهرمانان دلیرمان را در زمان حیات شان ندانیم. پسر افتخارآفرین قائم شهری، هویت مازندران است و جفا در حق او، بی حرمتی به فرهنگ و هویت مازندران تلقی می شود.

باید قدر اینان را دانست. به طور قطع بهداد خوش سیرت و خوش صورت نیز نیک می داند که رسم ماندگاری در این دیار رسم پهلوانی ست. بهداد قهرمان پهلوان باش و پهلوان بمان.

ایمیل نویسنده:(abie_malakouti_2008@yahoo.com)


  • مسعود پاشاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 4 آذر 1392-0:0

    سلام از نور. همیشه می بینمتان. یک سئوال. لطفا. آقای حسن عبدالهاشم پور مازندرانی هستند؟ ایشان در کجا تشریف دارند؟چطور می شود پیدایشان کرد؟ اگر ممکن است توضیحاتی درباره ایشان لطف کنید.


    مازندنومه: آقای عبدالهاشم پور اهل بابل و خبرنگار ورزشی صدا و سیما و مطبوعات مازندران هستند. برای ارتباط با ایشان با واحد ارتباطات رادیو مازندران تماس بگیرید.

    • يکشنبه 3 آذر 1392-0:0

      ظاهراً این گونه است که حواشی بسیاری برای بهداد سلیمی ایجاد کرده اند. او که پس از المپیک لندن و قهرمانی جهان می رفت تا گام های بلندتری را در فتح رکوردهای جهانی بردارد با مشکلات عدیده ای مواجه گردید. او که پیش از این از ماجرای تلخ سعید علی حسینی و بازنشستگی زودهنگام و دردناک او آگاه بود، در حال حاضر سعی می کند بحران ها را به گونه ای مدیریت کند تا با جسم و روحی آماده به میادین بازگردد.


      ©2013 APG.ir